Min utbildning till yogalärare är baserad på Kundaliniyoga men jag följer inte ett rent kundalini-upplägg. Jag använder mig av övningar och tekniker som jag vet och har erfarit fungerar väl. För övrigt tar jag bestämt avstånd från allt som har kommit upp kring Kundaliniyoga under 2020. Därför kallar jag mig enbart för certifierad yogainstruktör.

Yogan jag undervisar är för alla och passar in i vår vanliga vardag. Den kombinerar fysiska positioner, andningstekniker och meditationer. Yogaövningarna kan utföras av ALLA. Du behöver ingen speciell erfarenhet för att delta för att du alltid arbetar utifrån dina egna förutsättningar. Om du vill kan du sitta på en kudde eller en stol. Det är ingen tävling och handlar inte om prestation. Ögonen är slutna och din upplevelse kommer inifrån.

Ett yogapass består av en kort uppvärmning följd av en sekvens av övningar som var och en tar 1-3 minuter. Der fysiska passet avrundas med djupavslappning där du ligger skönt på din matta och vilar under en filt så att effekterna av de fysiska övningarna kan integreras. Efter det följer en stunds meditation som oftast utgörs av olika andningsövningar.

Under våren 2021 har jag spelat in 10 pass som ligger på Facebook, se under Rehab för närstående. Där finns även tips till musik som du kan använda under passen, samt länkar till övningsserierna i de längre passen. På så vis får du ett litet ”bibliotek”. Du kan göra passen när du vill och så många gånger som du vill. Du kan välja vad som passar dig just i stunden utifrån din situation: din närståendes mående, din ork, dina känslor, dina fysiska behov, ledig tid. Kanske känner du för och har du möjlighet till ett längre pass, eller så väljer du bara en övning och gör den i några minuter. Det viktigaste är att du tar hand om dig själv en stund. 

Fem pass är på 30-45 minuter. Vi gör ett antal övningar som dels är lugnande, dels är sköna för att få upp energi, styrka och smidighet i kroppen. Andningen är en viktig del genom hela passet. Vi avslutar med 3-7 minuters meditation som oftast består av en andningsövning. Fem pass är på ca 90 minuter. Vi gör en hel serie med övningar som har ett visst syfte (t.ex. att stärka ryggen eller att minska oro). Efter denna fysiska del vilar vi en stund på rygg under en skön filt. Efter det blir det 7- 11 minuters meditation som kan bestå av en andningsövning.

Några korta pass finns här. OBS länkarna är inte klickbara utan markera länken och klistra in den i ett nytt fönster.

https://www.facebook.com/YvonnevandeVisKaufmann/videos/271160447989808 https://www.facebook.com/YvonnevandeVisKaufmann/videos/817155762230515 https://www.facebook.com/YvonnevandeVisKaufmann/videos/592115691747004

Några längre pass hittar du under dessa länkar

https://www.facebook.com/YvonnevandeVisKaufmann/videos/209422210951945 https://www.facebook.com/YvonnevandeVisKaufmann/videos/185326583399011 https://www.facebook.com/YvonnevandeVisKaufmann/videos/1163683204093734

Min förhoppning är att du genom mina pass lär dig några övningar som ger dig lugn och energi så att du orkar med din vardag. Jag hoppas att du hittar möjligheter att själv göra övningar då och då, eller kanske till och med regelbundet...

Varje retreat har några inslag av andningsövningar, yoga, meditation och musik. 

Sat Nam.